Uncategorized Prebiotikumok

Prebiotikumok

Mi a közös az ásványi anyagok akut hiányában (elsősorban magnézium, cink és a többiek), az immunrendszer gyengeségében (allergiák és bőrproblémák), a vastagbélrákban, a gyulladásos bélbetegségekben (Crohn-betegség vagy fekélyes vastagbélgyulladás), az inzulin-rezisztenciában és a magas vérnyomásban?

Elsőre úgy tűnik, hogy az ég világon semmi… sőt, a szakorvosaid sem fognak tudni mit mondani, hisz az egyik probléma ehhez az ajtóhoz, a másik pedig már egy teljesen másik ajtóhoz tartozik…

A kapcsolat pedig EGYÉRTELMŰ és NAGYON JÓL ÖSSZEKÖTHETŐ, akár csak az egyik kihívással küzdesz a fentiek közül, akár többel is.

A VÁLASZ, HOGY NEM FOGYASZTASZ ELEGENDŐ MENNYISÉGŰ PREBIOTIKUMOT. Hát persze, hogy az étrended részeként…

Prebiotikum: olyan rostok, melyek számunkra ugyan emészthetetlenek, de megemésztődnek a jótékony bélbaktériumaink által (és ők ezért a táplálékért cserébe ellátnak minket létfontosságú anyagokkal). És én itt (víz)oldékony rostokról beszélek! Ne dőlj be a búzakorpának, a lenmag- és az útifűmag-héjának se. Illetve ne is beszéljünk a drága és megtévesztő „low-carb” puszedlikbe (amiket az edzőtermek mellett veszel) beinjektált kristályosított cellulózról… Minket nem ezek érdekelnek! Annál inkább az úgynevezett REZISZTENS KEMÉNYÍTŐK például.

Azt már ne is részletezzük, hogy a vércukor-szintet egészséges bélflórával lehet igazán stabilizálni és nem a 2-3 óránkénti nassolással, valamint kényszeres szénhidrát-számolgatással.

Hogy miben van jó minőségű és kielégítő mennyiségű prebiotikum?
Nagyon nehéz kérdés, ugyanis a mezőgazdasági tevékenységeink nem ezen növények termesztését támogatták az elmúlt évszázadokban, de PÉLDÁUL: cikória-gyökér, (talán a csicsóka, ha nem puffadunk tőle), póréhagyma, vöröshagyma, fokhagyma, pitypang, a nálunk is megtermő édesburgonya, fehérrépa, spárga, kelbimbó vagy a trópusokon fellelhető tápióka.

Több éve számolgatom viszont a napi (víz)oldékony rost és rezisztens keményítő fogyasztásomat és nagy odafigyeléssel eszem ezeket az étrendem részeként, de sehogy én sem jutok el az ajánlott napi 40-80-(100) grammig (az átlag magyar 10-15 grammot sem fogyaszt!).

A jó hír viszont a fenti kihívásokkal küzdőknek, hogy hosszú-hosszú hónapok munkája és várakozása után sikerült összeállítanunk egy módosított rezisztens keményítőt (PREBIOTIKUMOT) tartalmazó készítményt, mely pár napon belül elérhető lesz… Én ennek nagyon örülök, hiszen innentől célzottan táplálhatjuk a jótékony bélbaktériumainkat!

———-
Néhány forrás:
• Scholz-Ahrens KE, Schrezenmeir J (Nov 2007). “Inulin and oligofructose and mineral metabolism: the evidence from animal trials”. J Nutr. 137
• Lomax AR, Calder PC (Mar 2009). “Prebiotics, immune function, infection and inflammation: a review of the evidence”. Br J Nutr. 101
• Geier MS, Butler RN, Howarth GS (Oct 2006). “Probiotics, prebiotics and synbiotics: a role in chemoprevention for colorectal cancer?”. Cancer Biol Ther. 5
• Hedin C, Whelan K, Lindsay JO (Aug 2007). “Evidence for the use of probiotics and prebiotics in inflammatory bowel disease: a review of clinical trials”. Proc Nutr Soc. 66
• “Antihypertensive Properties of Plant-Based Prebiotics”. Siok-Koon Yeo, Lay-Gaik Ooi, Ting-Jin Lim, and Min-Tze Liong. School of Industrial Technology, Universiti Sains Malaysia, 11800 Penang, Malaysia.
• Munjal U, Glei M, Pool-Zobel BL, Scharlau D (Sep 2009). “Fermentation products of inulin-type fructans reduce proliferation and induce apoptosis in human colon tumour cells of different stages of carcinogenesis”. Br J Nutr. 102

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük